بررسی کامل عملکرد موتور گیرلس آسانسور

موتورهای الکتریکی در کل به دو نوع سنکرون و آسنکرون تقسیم بندی می شوند. موتورهای سنکرون از سال 1985 با جایگزینی تکنولوژی آهن ربای دائم به جای آهنربا های الکتریکی با کاهش بسیار زیاد در ابعاد موتور همراه بود. تا قبل از دستیابی به تکنولوژی VVVF و نیز استفاده از آهنربای دائم به جای سیم پیچ به دلیل عدم کنترل دور موتور جهت صنعت آسانسور مناسب نبودند. امروز موتور گیرلس آسانسور( بدون گیربکس) برای آسانسورهای با سرعت 2/5 متر بر ثانیه و بیشتر بسیار متداول می باشد.

برخلاف موتورهای گیربکس دار که به دلیل اصطکاک چرخ دنده ها تولید گرمای زیاد دارند و نیاز به تهویه در آنها الزامیست، موتور گیرلس آسانسور به دلیل نوع تکنولوژی آن افزایش دما در فرمان کارکرد کمتر اتفاق می افتد ، البته در موتورهای سرعت بالا و ترافیک زیاد فن خنک کننده وجود دارد. یکی دیگر از مزیت های موتورهای گیرلس نسبت به گیربکس دار توانایی استفاده آنها در آسانسور های بدون موتور خانه به دلیل حجم کم موتور و کاهش فضای اختصاصی یافته از چاه برای استقرار آن می باشد.

دلایل تفاوت قیمت موتور گیرلس آسانسور با موتور گیربکس دار

قیمت موتور گیرلس آسانسور شاید به نسبت بیشتر باشد با هزینه نگهداری آسانسورهای گیربکس دار این جریان جبران می شود. از مزیت های دیگر موتورهای گیرلس می توان به عدم نیاز به سرویس و نگهداری، عدم نشت روغن، عدم نیاز به تعویض روغن گیربکس اشاره نمود. هزینه استفاده از موتور گیرلس به دلایل ذیل تقریبا” 2 برابر موتور گیربکس می باشد.

  1. افزایش هزینه تهیه سیم بکسل به دلیل افزایش طول آن در سیستم 2 به 1
  2. افزایش تعداد فلکه های هرزگرد در سیستم 2 به 1
  3. هزینه بیشتر نصب
  4. هزینه بیشتر قیمت تابلو فرمان

اما نباید این نکته را فراموش کرد که مبلغ صرفه جویی شده در مصرف برق استفاده از آسانسورهای گیرلس در زمان حدود 2/5 سال یا ده هزار ساعت کارکرد این اختلاف قیمت را جبران خواهد کرد. البته هزینه های مربوط به تعویض روغن گیربکس ، سرویس و نگهداری ، تعویض یاتاقانهای شفت و … در موتورهای گیربکس را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کرد.

انواع موتور گیرلس آسانسور,عکس موتور گیرلس آسانسور,فروش موتور گیرلس آسانسور

طریقه نصب موتور گیرلس آسانسور

راه اندازی تمامی موتورهای گیرلس در صنعت آسانسور به وسیله درایو می باشد.

راه اندازی موتورهای گیرلس به وسیله روش ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر با نمادهایی همچون 3VF ، VVF ، V3F که مخفف وازه variable frequency variable voltage می باشد نشان داده می شود ، این مکانیزم به وسیله درایو تامین می گردد به این صورت که درایو برق AC3 فاز را به برق DC تبدیل می کند ، سپس ولتازها و فرکانس های مورد نیاز را مجدد به صورت برق AC به موتور تزریق می کند.به دلیل این توانایی یعنی تبدیل برق DC به AC به تجهیز یاد شده مبدل یا اینورتر نیز می گویند.

زمانی که کابین با بیش از نصف ظرفیت به سمت پایین یا کمتر از نصف ظرفیت به سمت بالا حرکت میکند موتور گیرلس تبدیل به ژنراتور شده و تولید برق می کند.

این برق نا خواسته در صورتی که در جایی مصرف نشود می تواند آسیب جدی به اینورتر وارد کند.برای جلوگیری از این اتفاق تجهیزی به نام مقاومت ترمز یا brake resistor این جریان را به حرارت تبدبل می کند. در ساختمان های ارتفاع بلند مقدار این جریان قابل توجه خواهد بود لذا می توان این جریان الکتریکی را به شبکه برق ساختمان باز گزداند.

برای استفاده از درایو در سیستم آسانسور باید به موارد ذیل دقت نمود:

– پیچ های ترمینال های انتقال قدرت همیشه محکم باشند.

– توان درایو باید با توان موتور تناسب داشته باشد.

– مشخصات فیوزهای تابلو باید طبق دستور سازنده درایو باشد.

– به دلیل حرارت ایجاد شده توسط درایو تجهیزات دیگر باید در فاصله ایمن از درایو نصب گردند.

– درایو به هیچ عنوان نباید به صورت افقی نصب گردد.

– در محیط های با شرایط هوایی نا مناسب از درایو با IP با دلایل بالا استفاده شود.

– درایو در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد.

– ارت درایو حتما” به ارت ساختمان و تابلو فرمان متصل باشد.

– درایو در برابر نفوذ آب محافظت شده باشد.

– رطوبت محیط در محل نصب نباید از 70% تجاوز کند.

در مجموع میتوان گفت به دلایل حذف گیربکس و راندمان بالاتر موتورهای گیرلس AC ، این نوع موتورها نسبت به موتور گیربکس های ACحداقل 30% انرژی کمتری مصرف می کند.

مزایای موتور آسانسور گیرلس

به طور خلاصه موتورهای گرلس از چند لحاظ به موتورهای گیربکس دار برتری دارند:

  •     مصرف برق و انرژی پایینتر
  •     حجم فیزیکی کوچکتر
  •     قابلیت اجرا در آسانسورهای بدون موتورخانه (Machine roomless)
  •     کاهش هزینه های ساختمانی و بنایی در اجرای آسانسورهای بدون موتورخانه
  •     کاهش نویز و سر وصدا
  •     عدم نیاز به روغن کاری گیربکس
  •     کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
  •     سرویس و نگهداری آسانتر
  •     قابلیت دستیابی به سرعتهای بالاتر همراه با ظرفیتهای بالاتر
  •     نصب آسانتر
  •     تکنولوژی جدیدتر و به روزتر

قیمت موتور گیرلس آسانسور,مزایای موتور گیرلس آسانسور,موتور گیرلس آسانسور

 

 

سه دلیل برای انتخاب موتور گیرلس آسانسور به جای موتور گیربکس دار

حال که به خوبی متوجه شدید که موتور گیرلس آسانسور چیست بهتر است که دلیل برتری آن را نیز بدانید. این روزها، شهرهای جهان مملو از ساختمانهای مرتفع و پر از فضاهای اداری است که به آسانسورها نیاز دارد تا سریعتر از گذشته در بین طبقات جابجا شوند. بسیاری از این ساختمانها – خصوصاً ساختمانهای قدیمی – هنوز هم ممکن است از آسانسورهایی استفاده کنند که توسط برخی از انواع موتورهای گیربکس دار فرایند خود را انجام می دهند، اما این فناوری اکنون به طور گسترده ممنوع و منسوخ محسوب می شود.

موتورهای گیرلس آسانسور طی چندین دهه گذشته به تدریج جایگزین موتورهای گیربکس دار آسانسور شده اند که بیشتر به دلیل نیاز کم به نگهداری و ماندگاری طولانی آنها است. پیشرفت های اخیر در فناوری گیرلس، آنها را به یک سرمایه گذاری  با ارزش تر تبدیل کرده است. در حالی که موتور گیرلس آسانسور به صورت DC معمولاً به اتاق تجهیزات نیاز دارند و فضای زیادی را به خود اختصاص می دهند ، ظهور سیستم های آسانسورهای (MRL) باعث شده است فضای خیلی کمی را برای بخش موتور گیرلس خود در فضای ساختمان اشغال کنند که این موضوع حتی برای ساختمان های زیر 20 طبقه نیز صدق می کند. در ادامه مزایایی که دلیل انتخاب این نوع موتورها برای آسانسور می شود را بررسی می کنیم:

هزینه نگهداری کمتر

بسیاری از ساختمانها که از قبل دارای سیستم موتور دنده ای هستند وهیچ تمایلی به تعویض سیستم قدیمی خود را ندارند تا زمانی که هنوز کار کند. با این حال ، دستگاه های آسانسور دنده ای اصطکاک و گرمای زیادی ایجاد می کنند که در نهایت منجر به پارگی و ایجاد خسارات سنگین و زیان بار می شود. شاید شما هزینه کمتری بابت خرید آسانسورهای دنده ای کرده باشید اما این سیستم نیاز به نگهداری و سرویس زیادی دارد و هزینه قابل توجهی را بابت این موضوع باید پرداخت کنید. در ضمن عمر موتورهای گیرلس به مراتب بیشتر از موتورهای گیربکس دار است.

در نتیجه ، اکثر سیستم های دنده ای برای اطمینان از عملکرد آنها به تعمیر و نگهداری مکرر نیاز دارند. از طرف دیگر سیستم های بدون دنده، همان سطح سایش و پارگی را ندارند که سیستم های دنده ای از این موارد گزاراشات زیادی داشته اند و فقط به بازرسی های گاه به گاه طناب ها و سیم بکسل ها نیاز دارند.

بهره وری عملیاتی

دستگاه های دنده مدرن، صرفه جویی در هزینه قابل توجهی را نسبت به سیستم های دنده دار یا تجهیزات دنده ای قدیمی تر ارائه می دهند. سیستم های گیرلس به دلیل صرفه جویی قابل توجهی که در انرژی ارائه می دهند، گزینه خاصی و مطلوبی برای استفاده در ساختمان هایی با مجوز مصرف انرژی کمتر و طراحی محیط کمتر برای آسانسور هستند. اعتبار مالیاتی این نوع موتورها برای بهره وری انرژی همچنین می تواند به جبران هزینه های روزمره بهره برداری از آسانسور کمک کند.

تولید صدای به نسبت کمتر

سیستم های گیربکس دار به توجه به فشار زیادی که در تولید فرایند جابجایی آسانسور تحمل می کنند ممکن است بیشتر اوقات صداهای ناهنجاری را از خود تولید کنند. این صداها قطعا باعث ناراحتی مسافران و حتی بعضا باعث نگرانی برخی از ایمنی دستگاه  شود. به دنبال این صدا و گزارشاتی که از طرف همسایگان ایجاد می شود هزینه ها خود را به دنبال دارد. اما موتورهای گیرلس بسیار ساکت تر عملیات جابجایی را انجام داده و به گونه ای عمل می کند که حتی شما حس نمی کنید در آسانسور قرار دارید.

این سه دلیل این امر را روشن می سازد که انتخاب موتور گیرلس آسانسور به جای گیربکس دار به شما در بهینه سازی کارآیی، افزایش کارایی و کاهش هزینه های عملیاتی در سیستم آسانسور شما کمک به سزایی کند.

نظرات برای این پست بسته شده است.