زورآزمایی بانک مرکزی با دلار

⚠️ زورآزمایی بازار و بانک مرکزی بر سر دلار!

✅ امروز دلار در صرافی های مجاز 44710 ریال عرضه شد. در این رابطه لازم است به پنچ نکته یا سوال مهم بپردازیم.

❗️ اگر قیمت این است پس چرا هیچ صرافی حاضر نیست در این قیمت دلار را بفروشد. ممکن است در حد هزار یا دو هزار دلار بفروشد؛ ولی به آشنا. امروز با چهار صرافی تماس گرفتم همه یک جواب دادند دلار نداریم.

❗️ اگر نرخ ارز این است چرا امروز در سلیمانیه دلار آمریکا 47510 ریال معامله شد.

❗️در هفته گذشته قیمت اونس در بازارهای جهانی کاهش داشت و قیمت دلار هم در ایران رو به کاهش بود. سوال مهم این است که پس چرا طلا در بازارهای ایران رو به افزایش بود؟

❗️ امروز در دوبی هر درهم 1300 ریال معامله شد و چون نرخ برابری درهم و دلار 3.67 می‌شود می‌توان به سادگی محاسبه کرد که هر دلار به ریال برابر 47710 ریال می‌شود.پس چرا بانک مرکزی دلار را اینقدر ارزان می‌دهد؟

❗️ امروز همه صرافی ها پوند را حدود 68500 ریال و دلار کانادا را 39700 ریال می‌فروختند. چون نرخ برابری دلار امریکا به دلار کانادا 1.2650 بود بنابراین با یک محاسبه ساده قیمت دلار حدود 5 هزار تومان می شود؛ پس چرا قیمت اعلامی اینقدر پایین است.

📌 در انتها اگر قیمت واقعی 44710 ریال است چرا صرافی ها نمی‌فروشند و آنهایی که محدود می‌فروشند صف طولانی دارند.

✅ پاسخ به این پرسش ها خیلی ساده است قیمت واقعی دلار حدود 48000 ریال است و بانک مرکزی به زور می‌خواهد آن را پایین نگه دارد. اشتباه بانک مرکزی این است که نمی‌داند که قدرت بازار از قدرت بانک مرکزی بسیار بیشتر است و بنابراین حرف آخر را بازار می‌زند نه بانک مرکزی.
✍️دکتر مرتضی ایمانی راد؛ اقتصاددان

https://t.me/Heightlift

نظرات برای این پست بسته شده است.